Monday, August 3, 2009

Tillbaka i Sverige

...
Pappaledighet. Vilken bra idé. Hade det varit semester hade jag bara haft tio dagar kvar, men nu kan jag vara hemma hela augusti! Mer än så hade inte varit någon hit på ambassaden eftersom arbetet med EU-orförandeskapet går in i högväxel från och med september. Oktober är helvetesmånaden..

Det finns massa positiva saker med att vara här just nu:
1) efter 5 veckor utan familjen började livet kännas väl grått och enformigt. Jag har aldrig sett så många DVD-filmer på en månad som jag gjorde under juli;
2) det regnar som värst i Addis nu. Förhoppningsvis kommer vädret att vara mycket bättre när vi dimper ned i slutet av månaden. Bättre för oss, visst. Inte bättre för kvinnorna från Awassa som svälter om regnet inte håller i sig...;
3) massor med kompisar är oxå lediga i augusti. Hoppas vi kan sy ihop lite social events utan att stressa ihjäl. Kräftskiva vankar.

Det sista jag gjorde i Addis vara tt gå på club. En engelsman som DJ:ar hemma hade tagit med sig sin utrustning och kapade en bar vid Piazza, skickade sen ut ett email i expatkretsen som spred sig som en löpeld veckan innan. Väl på klubben var det säkert 400 pers där klockan 12.00 ca. Ölen (som kostade 7 kr) tog slut på två timmar. Tror aldrig "KG Café" upplevt ett sånt drag. Det mindre roliga var att jag hade massa loppbett på benen när jag kom hem. Man har en tendens att få det på publika ställen i Addis

I Frankfurt vid flygplansbytet hamnade jag i transferkön bakom ett ungt par som kommit från Dubai. De hade köpt en flaska rosa Moët och en Havanna Club men glömt att de inte får ta med sig det i handbagaget in i Europa. De hade kunnat checka in spriten, men hade inte tid. Killen vänder sig om till mig och frågar när mitt plan går. "Om 5 timmar" säger jag. Här. Ta våra flaskor. Grattis. Annars måste vi slänga dem. Varför inte, säger jag och bockar och bugar. Offrar min rygga och checkar in den med de två flaskorna. Resten av resan kan jag leva med en plastpåse som handbagage.

Det första jag gjorde när jag kom hem var att käka sushi till lunch och sen min rosa Moët och svenska kräftor till middag. Helt rätt kändes det.

ciao
...

No comments:

Post a Comment