Thursday, July 9, 2009

Insektsinvasion och backspeglar fortsättning

Såna här insektsvingar ligger i stora drivor utanför dörren varje morgon. I carporten måste det varit flera hundra tusen par, utan att överdriva. Tydligen kommer dessa insekter varje år och invaderar Addis. Meningslös existens om ni frågar mig - det enda de gör är att flyga hit för att dö. Jag förstår fortfarande inte hur de tar sig in i mitt hus. Stängda dörrar och fönster och tilltäppta glipor under dörrarna. Ändå är badrumsgolvet och vardagsrummet fulla av vingar på morgnarna. Sen igår verkar invasionen dock ha upphört.

Backspeglarna blev en dyrköpt historia. Tjuvarnas "brokers" på Merkato ville ha 1400 Birr för mina egna speglar (ca 1200 SEK) och när vi kollade nya originaldelar hos Ethio-Nippon Importers så skulle de kosta ungefär lika mycket. Med lite förhandling hos tjuvarna så fick jag dem för 900 Birr, men det kändes ändå förnedrande. Dessutom tvingades jag på så sätt främja deras illegala handel med stulna bildelar så att det nu är en något större chans att det händer igen. That's life i suppose.

Regards,

No comments:

Post a Comment