Wednesday, July 15, 2009

Orförandeskap eller Aborrar?

Det är bra drag här i Addis för tillfället. Då menar jag på
jobbfronten, inget annat. På grund av regnperioden är det ganska lite
folk här, så det sociala tar stryk. Dessutom är man inte gärna ute
eftersom det helt allvarligt är åskoväder och hund- och kattregn,
mulet och lerigt varenda dag i princip. Sen jag kom tillbaka i slutet
av Juni har vi haft en (1. Uno. Eine. Un)! dag med sol. Så man åker
inte gärna till poolen, tar en runda på löparbanan eller ett pass
tennis.

Men på jobbet är det fart. Det kan väl inte ha undgått någon (?) att
Sverige tagit över orförandeskapet i EU. Om man inte jobbar med det
direkt hemma, kan jag tänka mig att man mest ser nån rubrik i DN lite
då och då. Men här är det superkonkret. Addis är Afrikas politiska
huvudstad, och alla Afrikanska gemensamma positioner till
högnivåsmöten runt om i världen formas här. Därför är Addis också
högintressant för Bryssel. Vi står i princip i daglig kontakt med våra
representanter i olika arbetsgrupper i Bryssel och får information om
hur vi bör agera gentemot Afrikanska länder, vilka vi ska lobba mot,
vilken info man behöver antingen i Bryssel eller Stockholm. Det är vi
som har direktkontakt med det afrikanska maskineriet på mer
kontinuerlig basis. Det är annorlunda och skoj. Man lär sig mycket.
Mer politik än bistånd i och för sig, men i många frågor går de där
två hand i hand...

Men, trots detta hade jag helre varit med familjen på Tallören utanför
Gräsö och dragit feta aborrar på jigg...

No comments:

Post a Comment