Tuesday, July 28, 2009

Totalitär kommunikationskontroll

...
För mig är det lite udda att tänka sig att ett fattigt land satsar miljoner av kronor och massor av arbetskraft på att ha en institution någonstans där det måste sitta 100 tals människor och bara övervaka vanliga människors internetvanor.

Så är det här.

Staten har totalmonopol på allt vad kommunikation heter - telenätet, mobilnätet, internetoperatör...allt är staten. Det betyder att om staten inte vill att du ska se viss information eller kommunicera viss information så går inte det heller.

Från min trådlösa internetuppkoppling som går på Addis CDMA 3G nätverk med 154 kbp/s kan jag till exempel inte läsa in nån sajt med "bloggspot" i namnet. Blogger går däremot bra. Jag kan inte skicka ett email med ordet "bloggspot" i texten. Det skickas helt enkelt inte. Tar jag däremot bort det ordet så går emailet igenom. Fantastiskt! (jag var tvungen att stava fel i detta inlägg för att få posten att gå iväg...)

Skype är en annan historia. Det går att skypa om du har skype installerat på datorn, men det går inte att ladda ned programmet härifrån. Det är spärrat.

Varje gång man surfar är det nya sajter som är blockerade. Givetvis massor med Eritreanska sajter eller regeringskritiska sajter, men även andra som man undrar varför. Vad är man så rädd för? Sanningen?

...

No comments:

Post a Comment