Monday, July 6, 2009

Insektsinvasion of stulna backspeglar

Var igår på ANTICA (Addis bästa pizzeria) för att tacka av en medarbetare på norska ambassaden som ger sig av idag. Trevlig tillställning med ett bra gäng nordiska + canadensiska vänner. Det blev inte sent, men när jag gav mig av vid 22-snåret var det givetvis becksvart.

Hämtar bilen som jag parkerat bredvid två andra svenskskyltade diplomatbilar ungefär 30 m från restaurangen. Startar. Slår på ljusen och ger mig av.

Det första jag märker är ett moln av insekter som dras till mina strålkastare. De är stora som trollsländor, men verkar vara någon sorts flygande gråsuggor med trollsändesize på vingarna. Otroligt många. Kom genast att tänka på bibliska historier om grässhoppeinvasioner. Det regnar rätt kraftigt och det verkar som insekterna tar stryk och tappar sina vingar av regnet. Hela vägen hem är fylld med flygande insekter och en matta av tappade insektsvingar. Hela vår gård och veranda likaså visar det sig.

Det andra jag märker så fort jag kollar i sidospeglarna för att byta fil är att jag inte har några sidospeglar. Nån smart snubbe tänkte göra sig en hacka och har monterat av båda speglarna på vår Mitsubishi Pajero. Idag fick jag reda på att samma sak hände min kollega som parkerat bredvid mig. Skoj.

Skickade chauffören idag till MERKATO - som är det stora marknadsområdet i Addis där man kan hitta allt, inklusive stöldgods - för att leta efter backspeglar. No problem, tyckte han. "Jag parkerar bara vid sidan av vägen så kommer de springande och undrar vilka speglar jag behöver!" Känns ju bra att behöva betala för att köpa tillbaka mina egna speglar de just snott dagen innan. 1400 Birr ville de ha! Ca 1200 SEK! Har inte bestämt mig hur jag ska agera ännu...

Hörs
M

No comments:

Post a Comment